W Uniwersytecie Maturalnym stworzyliśmy dla Was kurs przygotowujący do matury 2025 dostosowany do dalszych planów edukacyjnych.
WYBIERZ KURS
Fizyka poziom rozszerzony
powtórzenie
uzupełnienie
usystematyzowanie
W Uniwersytecie Maturalnym stworzyliśmy dla Was kurs przygotowujący do matury 2025 dostosowany do dalszych planów edukacyjnych.
WYBIERZ KURS
138 GODZIN ZAJĘĆ
To łączna liczba godzin kursu z fizyki.
Najlepsza oferta na rynku edukacyjnym!
ĆWICZENIA
78 godzin – 26 spotkań po 3 godziny lekcyjne
WYKŁADY
40 godzin zarejestrowanych wykładów
KONSULTACJE I SEMINARIA
To dodatkowe
12 godzin lekcyjnych
z nauczycielem
PRÓBNA MATURA
Główna matura próbna
4 godziny lekcyjne
WARSZTATY
4 godziny jednorazowych warsztatów (różne do wyboru – zobacz w zakładce warsztaty)
MATERIAŁY DO KURSU
+ materiały drukowane lub w formie elektronicznej
+ skrypty do wykładów
+ zestawy zadań testowych
+ tablice wzorów
DZIENNICZEK
Pobieranie materiałów do nauki,
kontakt z wykładowcą,
oceny, prace domowe
Wybierając kurs maturalny fizyka od Uniwersytetu Maturalnego, masz szansę jak najlepiej przygotować się do egzaminu maturalnego, tak aby cel w postaci wybranego kierunku studiów stał się dla Ciebie faktem. Walczymy o maturę, ale tak naprawdę o indeks na studia.
Autorski program nauczania przedmiotu skonstruowany jest w oparciu o nową podstawę programową nauczania fizyki w szkole średniej i jest zgodny z wymaganiami opracowanymi przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Nasz kurs maturalny z fizyki jest przeznaczony dla uczniów szkół średnich, w szczególności uczniów liceów, dla których dobry wynik maturalny jest gwarancją dostania się na wybrany kierunek studiów wyższych.
Nasze kursy maturalne online ułożyliśmy z myślą o Tobie i maksymalnej użyteczności zajęć dla Ciebie. Dlatego jednorazowe zajęcia nie są zbyt długie, dlatego też mają dwie przerwy. Tak jak w systemie akademickim – rozdzieliliśmy ćwiczenia i wykłady – dla przejrzystości i maksymalnej efektywności i możliwości przyswojenia obszernej wiedzy przez Ciebie. Wszystko po to, aby utrzymać Twoją koncentrację i uniknąć znużenia.
Kurs ma za zadanie:
U Nas:
Kurs maturalny z fizyki na poziomie rozszerzonym realizowany będzie w wymiarze łącznym 138 godzin zajęć, na co składa się:
Początek i koniec zajęć:
Na nasze kursy z fizyki do matury 2025 i matury 2026 na poziomie rozszerzonym w nowej formule egzaminacyjnej zapraszamy wszystkich maturzystów, których ambicją jest dobry lub bardzo dobry wynik na egzaminie maturalnym. Kursy maturalne z fizyki są dla tych wszystkich, którzy mierzą ambitnie, dla których dobry wynik egzaminu maturalnego jest przepustką na wymarzony kierunek studiów wyższych.
Zapraszamy wszystkich którzy szukają bardzo dobrego, rzetelnego i merytorycznego przygotowania, uporządkowania, systematyzacji i poszerzenia wiedzy, nabycia umiejętności maturalnych oraz wejścia w systematyczne nauczanie i przygotowanie do matury 2025 i/lub matury 2026, w oparciu o nowe wymagania egzaminacyjne OKE a gwarantowane przez kompetentną i merytoryczną kadrę i autorski program nauczania przedmiotu. Nasi nauczyciele poprowadzą Was przez cały kurs, pokazując Wam jak najlepiej przygotować się do egzaminu maturalnego, zwrócą uwagę na najczęściej popełniane błędy i przećwiczą z Wami ogromną ilość zadań i ćwiczeń maturalnych, pokażą Wam właściwe odpowiedzi i szczegółowo je omówią.
Jesteśmy placówką edukacyjną, której głównym i jedynym celem jest przygotowanie maturzystów do egzaminu maturalnego. To możliwe, jeśli tylko wybierzesz kurs maturalny fizyka online od Uniwersytetu Maturalnego. Jesteśmy świeżym, prężnym, ambitnym i skutecznym zespołem, nowoczesną firmą nastawioną na wysoką skuteczność nauczania a nasze kursy charakteryzują między innymi:
Kurs fizyka do matury online jest prowadzony w systemie dwu-semestralnym. Na ich całokształt składają się ćwiczenia z wykładowcą, wykłady online, sprawdziany, konsultacje i próbne egzaminy maturalne. Kursy zaczynają się od wczesnej jesieni i trwają przez 6-7 kolejnych miesięcy.
Kurs składa się z kilku elementów (zakładka: rozkład i tryby zajęć):
Wesprzemy Was także dzienniczkiem kursanta na którym będziemy zamieszczać wiele materiałów dodatkowych.
Pamiętaj, że dla Twojego komfortu we wrześniu możesz zmienić grupę zajęciową jeżeli obecna będzie kolidowała z Twoim zajęciami w szkole. Ponadto dajemy Ci możliwość rezygnacji z zajęć do początku drugich zajęć kursowych ze zwrotem całości wpłaty.
Przygotowanie do egzaminu maturalnego z fizyki to nie taka prosta sprawa, jak mogłoby się wydawać. Marzy Ci się jak najlepszy wynik egzaminu maturalnego, ale czujesz, że Twoja dotychczasowa wiedza nie jest wystarczająca? Zatem postaw na kurs maturalny z fizyki na odległość.
W Uniwersytecie Maturalnym stawiamy na nauczanie zdalne, szeroki zakres nauczania oraz udostępniamy materiały dydaktyczne przez internet wszystkim uczestnikom kursu.
Skontaktuj się z nami i przekonaj się, że kurs maturalny z fizyki może być naprawdę pomocny w celu osiągnięcia wysokich wyników na egzaminie dojrzałości.
Na kurs maturalny z fizyki powinien zdecydować się każdy, kto będzie podchodzić do egzaminu dojrzałości z tego przedmiotu. Bez odpowiedniego przygotowania i kompleksowej wiedzy z tego zakresu niestety, ale napisanie egzaminu z wysokim wynikiem procentowym jest praktycznie niemożliwe.
Kiedy warto zdecydować się na kurs maturalny z fizyki na odległość? Przede wszystkim wtedy, kiedy:
Na pewno wiesz, że im wyższa wartość procentowa uzyskana na maturze z fizyki, tym większa szansa na dostanie się na wymarzone studia na uczelni wyższej. Jeśli na poważnie myślisz o edukacji na studiach, koniecznie zainwestuj w najlepsze metody nauki fizyki do matury i postaw na ofertę Uniwersytetu Maturalnego.
Oferta Uniwersytetu Maturalnego to propozycja przygotowana z myślą o osobach, które potrzebują dodatkowego wsparcia w zakresie edukacji z fizyki do matury. Kompleksowe kursy maturalne z fizyki pomogą Ci osiągnąć sukces na egzaminie dojrzałości. Wybierając Uniwersytet Maturalny, zyskujesz naprawdę wiele. Kilka powodów, dla których warto zdecydować się na kurs maturalny z fizyki – rozszerzenie to:
Nasza oferta w ramach kursu maturalnego z fizyki – rozszerzenie to szansa dla każdego, kto potrzebuje kompleksowego wsparcia na etapie poszerzania swojej wiedzy tuż przed egzaminem dojrzałości. Wystarczy, że zapiszesz się na nasze kursy i rozpoczniesz uczestnictwo w zajęciach. W ten sposób pozyskasz dodatkową wiedzę i wykorzystasz najlepsze metody nauki fizyki do matury, które pomogą Ci osiągnąć zamierzone cele.
Główne cele naszego kursu maturalnego z fizyki na odległość to:
Jeśli zdecydujesz się na kurs maturalny z fizyki, zdobędziesz wiele przydatnych informacji, które pomogą Ci napisać egzamin dojrzałości najlepiej, jak tylko się da.
W dzisiejszych czasach praktycznie każdy może zdecydować się na kurs maturalny fizyka rozszerzona. Decydując się na edukację zdalną, można nie tylko usystematyzować swoją pracę, ale także pozyskać dodatkową wiedzę, niezbędną do zakończenia egzaminu dojrzałości z wysokim wynikiem, który pozwoli dostać się na wymarzone studia wyższe.
Przebieg zajęć w ramach kursu maturalnego z fizyki obejmuje:
Jeśli zapiszesz się na kurs maturalny z fizyki, zawsze otrzymasz dokładne informacje na temat tego, kiedy odbędą się zajęcia. Uniwersytet Maturalny poinformuje Cię o tym SMS-owo lub pocztą elektroniczną. Warto też dodać, że zawsze masz możliwość zmiany swojej grupy zajęciowej, aby dopasować czas odbywającego się kursu do swoich indywidualnych potrzeb.
Fizyka do matury online to kompleksowy kurs organizowany przez Uniwersytet Maturalny, który obejmuje 138 godzin zajęć w rozszerzonym zakresie. Jako wybitna szkoła proponujemy wyłącznie najlepsze metody nauki fizyki do matury, dzięki czemu nasi kursanci są w stanie osiągać naprawdę doskonałe wyniki na egzaminach maturalnych.
Jest wiele czynników, które determinują opłacalność uczestnictwa w kursie maturalnym z fizyki w Uniwersytecie Maturalnym. Kilka kluczowych wyróżników to:
Pamiętaj – jeśli potrzebujesz wsparcia, wybierz kurs maturalny z fizyki w Uniwersytecie Maturalnym, a zdobędziesz niezbędną wiedzę do uzyskania doskonałego wyniku na egzaminie dojrzałości zarówno z tego, jak i wielu innych przedmiotów szkolnych.
W naszej ofercie kursów maturalnych z fizyki oferujemy najlepsze materiały edukacyjne i porady, które skutecznie pomogą w przygotowaniach się do matury właśnie z tego przedmiotu. Kursy do matury to nie tylko przygotowanie do egzaminu, ale także inwestycja w Twoją przyszłość. Dzięki nam, materiał, który wydawać się może trudny i nieosiągalny, staje się zrozumiały i przyswajalny. Oferujemy kursy zaprojektowane, aby spełnić oczekiwania nawet najbardziej wymagających uczniów, dając im narzędzia niezbędne do osiągnięcia celów edukacyjnych i zawodowych.
Decydując się na nasze kursy maturalne, wybierasz drogę prowadzącą do sukcesu. Zapewniamy, że dzięki naszej pomocy, matura nie będzie już dla Ciebie wyzwaniem, a jedynie kolejnym krokiem na drodze do realizacji Twoich marzeń i ambicji. Zapraszamy do kontaktu i zapisów – razem osiągniemy więcej!
Komentarze do matury z fizyki 2024
Matura z fizyki w 2024 roku była łatwiejsza niż w latach poprzednich. Zawierała wiele typowych zadań sprawdzających znajomość podstawowych praw i zasad fizyki. Zadania rachunkowe nie wymagały wykonywania złożonych obliczeń matematycznych. Wszystkie wzory niezbędne do rozwiązania zadań znajdowały się na karcie wzorów lub były podane w treści zadań. Zadania wymagały m.in. znajomości podstawowych wzorów, wyciągania wniosków na podstawie schematów, wykresów i wzorów, odczytywania danych z wykresu, rysowania wektorów i wykonywania podstawowych przekształceń matematycznych.
Tegoroczna matura zawierała zadania z dynamiki, drgań harmonicznych, fal mechanicznych, grawitacji, dynamiki bryły sztywnej, elektrostatyki, prądu elektrycznego, termodynamiki, optyki, relatywistyki i fizyki jądrowej. Nie pojawiły się natomiast zadania z hydrostatyki, fizyki atomowej, kinematyki i magnetyzmu.
Na kursie rozwiązaliśmy bardzo dużo zadań ze wszystkich wymaganych działów fizyki. Wiele podobnych zadań omówiłam i rozwiązałam na kursie. Poza tym kursanci przez cały rok rozwiązywali zadania z repetytorium i arkusze z poprzednich lat.
Poniżej przedstawiam odpowiedzi, komentarze i uwagi do wszystkich tegorocznych zadań maturalnych.
Zadanie 1.1 Odpowiedź B2. W zadaniu należało zapisać równanie wynikające z drugiej zasady dynamiki Newtona i zauważyć, że wraz ze wzrostem prędkości kropli przyspieszenie kropli zmniejsza się.
ma↓=mg-kρSv^2↑
Zadanie 1.2 Na diagramie 1 należało narysować wektor siły oporu skierowany do góry o długości 8 kratek, ponieważ w danej chwili kropla porusza się ze stałą prędkością, więc zgodnie z I zasadą dynamiki Newtona siły działające na spadającą kroplę równoważą się (F_g=F_O).
Na diagramie 2 należało narysować wektor siły oporu o długości 2 kratek. Z wykresu odczytujemy, że prędkość kropli w zadanym momencie (t_B) jest dwukrotnie mniejsza niż gdy porusza się ruchem jednostajnym (t_(D,E,F)). Siła oporu ruchu jest proporcjonalna do kwadratu prędkości kropli. Zatem, jeśli prędkość maleje dwukrotnie, to siła oporu zmniejsza się 4-krotnie. Siła oporu= 8 kratek : 4= 2 kratki.
Zadanie 1.3 Odpowiedź: v_E=√((4ρ_w Rg)/(3kρ_p )) . W zadaniu należało skorzystać z I zasady dynamiki Newtona; wyrazić masę kropli za pomocą gęstości wody i objętości kuli oraz pamiętać, że pole przekroju poprzecznego przez środek kuli jest polem koła o promieniu R.
Zadanie 2.1 Odpowiedź: E_(kin post)/〖E 〗_(kin całk) =2/3 Jeżeli walec toczy się, to całkowita energia kinetyczna jego ruchu jest sumą energii kinetycznej ruchu postępowego ((mv^2)/2) oraz obrotowego ((Iω^2)/2). Należy pamiętać o związku między prędkością liniową a kątową walca.
Zadanie 2.2 Odpowiedź: a=2 m/s^2 W zadaniu należało zapisać dynamiczne równania ruchu walca odpowiednio dla ruchu postępowego (F_wyp=F-T) oraz obrotowego (M_wyp=Iε). Poza tym należy pamiętać o związku między przyspieszeniem stycznym a przyspieszeniem kątowym w przypadku toczenia bez poślizgu.
Zadanie 3.1 Odpowiedź: F,P,P. 1. W chwili t=0,2s prędkość ciężarka wynosi zero, więc ciężarek zatrzymał się i jest w skrajnym położeniu. Siły nie równoważą się. 2. W zadanych chwilach ciężarek ma prędkość o maksymalnej wartości, więc energie kinetyczne ciężarka w tych momentach są jednakowe. 3. W chwili t=0,5s ciężarek przechodzi przez położenie równowagi, więc jego przyspieszenie wynosi zero. W chwili t=0,4s ciężarek osiąga skrajne położenie a wtedy wypadkowa działających sił jest największa i nadaje mu największe przyspieszenie.
Zadanie 3.2 Odpowiedź F_s>F_g. W punkcie P siła sprężystości sprężyny jest większa niż ciężar ciężarka i skierowana do góry a ciężar w dół.
Zadanie 3.3 Odpowiedź: F_(s max)=m((2πv_max)/T+g) W zadaniu należało wykorzystać dane z wykresu czyli odczytać okres drgań T=0,4s oraz prędkość maksymalną ciężarka. Jednym ze sposobów wyznaczenia siły sprężystości w tym położeniu jest zauważenie, że F_(s max)=k(A+x_0), gdzie x_0 jest długością o jaką rozciągnie się sprężyna, gdy zawiesimy na niej ciężarek. Amplitudę wyznaczymy znając maksymalną prędkość a k wyznaczymy z okresu drgań. Inny sposób, to wykorzystanie siły wypadkowej działającej na ciężarek w tym położeniu, która osiąga maksymalną wartość i nadaje maksymalne przyspieszenie czyli F_(wyp max)=F_(s max)-F_g.
Zadanie 4.1 Odpowiedź: P,P,P 1. Jeżeli źródło dźwięku oddala się od nieruchomego obserwatora, to obserwator rejestruje dźwięk o częstotliwości mniejszej niż f_0 . 2. Częstotliwość dźwięku jaką rejestruje nieruchomy obserwator przy oddalaniu się źródła dźwięku wyznaczamy z zależności: f_ob=f_0 v_dź/(v_dź+v). Jeżeli ambulans zaczyna hamować, to v maleje, mianownik ułamka też maleje, więc wartość ułamka rośnie. Zatem częstotliwość rejestrowana przez obserwatora zaczyna rosnąć. 3. Jeżeli ambulans przyspiesza, to v rośnie, mianownik ułamka rośnie a cały ułamek maleje. Częstotliwość rejestrowana przez obserwatora zaczyna maleć.
Zadanie 4.2 Odpowiedź: 30,9 m/s W zadaniu należy wykorzystać związek między prędkością fali, częstotliwością i długością fali oraz odpowiednie wyrażenia na częstotliwość fali dźwiękowej rejestrowanej przez nieruchomego obserwatora przy zbliżaniu się i oddalaniu się źródła dźwięku.
Zadanie 5.1 Odpowiedź: P,P,F 1. Zdanie opisuje prawo powszechnego ciążenia. 2. Należy skorzystać z definicji środka masy i dla układu mas wyznaczyć współrzędną położenia punktu S w jednowymiarowym układzie współrzędnych a następnie dokonać przekształceń otrzymanego wyrażenia do szukanej postaci. 3. Odległość r między Ziemią a Księżycem zmienia się w czasie, więc F_g=(GM_K M_Z)/r^2 też zmienia się w czasie.
Zadanie 5.2 Odpowiedź: 3,46∙10^5 km W punkcie P należy umieścić masę próbną m i narysować siły na nią działające. Jeżeli wypadkowa tych sił grawitacji wynosi zero, to siły te równoważą się.
Zadanie 6 Odpowiedź: E_S=2kq/a^2 . W punkcie S należy umieścić ładunek próbny 〖+q〗_0, wyznaczyć trzy wektory natężenia pól elektrycznych a następnie wektorowo je dodać.
Zadanie 7.1 Odpowiedź: F,P,P 1. Prąd płynący przez amperomierz zgodnie z I prawem Kirchhoffa rozdziela się na dwa prądy. 2. Przez te oporniki płynie taki sam prąd a oporniki mają ten sam opór, więc zgodnie z prawem Ohma napięcia na nich są jednakowe. 3. Przez górną gałąź (2R) popłynie prąd o mniejszym natężeniu niż przez dolną (R), ponieważ opór całkowity górnej gałęzi jest większy.
Zadanie 7.2 Odpowiedź C1 Opornik R_3 znajduje się między węzłami X i Y. Między tymi węzłami znajduje się również źródło napięcia (U). Zatem napięcie na tym oporniku w obydwu sytuacjach wynosi U. Moc cieplna zależy od napięcia i oporu według zależności: P=U^2/R . Jeżeli napięcie i opór nie ulegają zmianie, to moc pozostanie taka sama.
Zadanie 7.3 Odpowiedź: I_A2/I_A1 =2/3 W zadaniu należy obliczyć opór zastępczy układu 1 oraz zapisać prawo Ohma dla obydwu przypadków.
Zadanie 8.1 Odpowiedź: |Q_pob |=11,5p_1 V_1 Dla silnika cieplnego zapisujemy zależność: Q_pob=W_uż+Q_odd a pracę użyteczną obliczamy jako pole powierzchni prostokąta ograniczonego wykresami 1-2-3-4.
Zadanie 8.2 Odpowiedź: |〖∆U〗_41 |=3p_1 V_1 Zmianę energii wewnętrznej wyznaczamy z I zasady termodynamiki: 〖∆U〗_41=-Q_41+W_(sił zewn.). Temperatura gazu przy przejściu z punktu 4 do 1 maleje, więc gaz oddaje ciepło w tej przemianie. Gaz jest sprężany, więc siła zewnętrzna wykonuje dodatnią pracę. Ciepło w przemianie izobarycznej wyznaczamy z definicji Q=nC_p ∆T a pracę sił jako pole pod wykresem 4-1. Temperaturę w punktach 1 i 4 wyznaczamy z równania Clapeyrona.
Zadanie 9.1 Odpowiedź:〖 d〗_2=6mm. Na rysunku zaznaczamy odcinki o długości ogniskowych soczewek. Zauważamy podobieństwo (kkk) dwóch trójkątów równoramiennych o podstawach d i wysokościach f. Zapisujemy odpowiednią proporcję.
Zadanie 9.2 Zaznaczamy ogniska soczewki rozpraszającej F_R. Następnie rysujemy dalszy bieg promieni po przejściu przez soczewkę R. Promienie te padną na soczewkę skupiającą. Aby po przejściu przez soczewkę skupiającą biegły równolegle do osi optycznej, to muszą wyjść z ogniska tej soczewki. To oznacza, że lewe ognisko soczewki rozpraszającej jest także lewym ogniskiem soczewki skupiającej.
Zadanie 10.1 Odpowiedź E_B/E_0 =1,34 . Należy zauważyć, że prędkość elektronu jest bardzo duża i do problemu energii elektronu należy zastosować podejście relatywistyczne (E_B=γE_0).
Zadanie 10.2 Odpowiedź: U_AB=1,74∙10^5 V Korzystamy z faktu, że pole elektryczne wykonuje nad ładunkiem pracę, której efektem jest przyspieszenie ładunku, więc 〖W 〗_pola=eU_AB=E_(kin.el). Energię kinetyczną relatywistycznego elektronu wyznaczamy z zależności E_(kin.el.)=E_B-E_0.
Zadanie 11.1 Odpowiedź: T_(1/2)=110 minut. Z wykresu odczytujemy po jakim czasie połowa początkowej liczny jąder izotopu fluoru uległa rozpadowi, czyli N_r=0,5N_0.
Zadanie 11.2 Odpowiedź: (_9^18)F→(_8^18)X+(_1^0)β^+ Szukany izotop to tlen (_8^18)O.
Zadanie 11.3 Odpowiedź: E_(kin.prod.)≈0,63MeV W zadaniu należało zapisać równanie wynikające z zasady zachowania energii, pamiętając, że energia całkowita jądra/cząstki jest sumą energii spoczynkowej i kinetycznej.
dr Barbara Boruc
wykładowca fizyki Collegium Novum
UNIWERSYTET MATURALNY – LIDER KURSÓW MATURALNYCH ON-LINE!